Filmanalyse

På denne side kan du finde skabeloner og analyser, der bredt sætter fokus på den praktiske brug af film i undervisningen: hvordan analyserer man en film, hvordan fortolker man forskellige filmtyper, hvordan kan film bruges i forskellige faglige sammenhænge m.m. Artiklerne på denne side tilstræbes at have en eksemplarisk værdi i forhold til undervisningsforløb og analyser.




Film og tegneserier

Ligesom film bliver tegneserier i Fælles Mål nævnt under ‘anden fiktion’ sammen med også computerspil og musikvideoer. I denne sammenhæng opfordres lærerne til at sammenligne de forskellige medier – og i artiklen Film og tegneserier - en introduktion til forståelse og analyse gives en bred introduktion til forståelse og sammenlignende analyse af de to medier. Artiklen er skrevet af forfatteren til bogen ”Tegneseriens æstetik” (Museum Tusculanum, 2001) Hans-Christian Christiansen.


Filmproduktion som afsæt for det filmfaglige arbejde
I artiklen "Introduktion til filmmediet - en vekselvirkning mellem filmproduktion og analyse" beskrives (med afsæt i Birgitte Tuftes zigzag-mode), hvordan simple øvelser i filmproduktion kan indgå i udviklingen af film- og mediefaglige kompetencer. Artiklen er målrettet mod mellemtrinnet i folkeskolen, og er skrevet af Thilde Emile Møller.


 
Lille_Nemo_Winsor_McCay

Film og tegneserier

Ovenstående sekvens fra "Lille Nemo i Drømmeland" blev genbrugt i en filmklassiker - men hvilken? Kunstner: Winsor McCay